So Loud The Sky Can Hear Us
Voetbalsupporters komen vaak uit onvertegenwoordigde, soms gemarginaliseerde groepen, die niet weten hoe zich te ontpoppen in een omgeving waarin stoerheid de norm lijkt. Ze ‘vechten’ elke dag om hun positie ten opzichte van de club en het leven te bepalen, door isolatie en vooroordelen te overwinnen. Zo lijkt er een kwetsbaar gevoel van liefde, geloof en saamhorigheid schuil te gaan achter de groep Nederlandse voetbalfanaten die jaren geleden een monument vernielden in Rome. De film van Lavinia Xausa is als een reis die probeert de diverse veelheid aan identiteiten en stemmen te begrijpen die in het stadion altijd als één klinken.
Xausa beschouwt identiteit niet als een in steen gebeiteld genealogisch fenomeen, maar als een work-in-progress dat kan veranderen door zelfanalyse en verbeelding. Tijdens haar visuele zoektocht naar het weergeven van de diversiteit binnen de groep, werd de samenwerking met Spaanse componist Alberto Granados van fundamenteel belang. Samen besloten ze om de meest bekende stadiongezangen van Feyenoord om te zetten in een complexe polyfonie en uit te laten voeren door een professioneel koor. Uit de overgang van de strenge monofonie van gregoriaans gezang en stadionliederen naar een polyfone compositie spreekt Xausa’s wens om een toekomstige voetbalclub te schetsen, die meer inclusief en divers is.