POST NATURAL HISTORY (2013) / THE MAN MACHINE (2009-2010) / SPACE PROJECT (2007-present)
Door geschiedenis en voorgevoel, herinnering en sciencefiction te mengen met synthetische biologie en cybernetica, toont POST NATURAL HISTORY een collectie ‘aanstormende soorten’, een archeologie van de toekomst. Gepresenteerd in de stijl van een rariteitenkabinet, met zijn afschrikwekkende, maar vertrouwde schoonheid, plaatst dit bestiarium vraagtekens bij onze relatie met de natuur en technologie.
THE MAN MACHINE speculeert over de interactie tussen de mens en kunstmatige wezens, zoals robots, in het alledaagse leven. De geënsceneerde situaties suggereren zowel empathie met de robot als afkeer, een idee dat is geïnspireerd op de theorie van de griezelvallei: hoe meer humanoïde robots op ons gaan lijken, hoe monsterlijker hun imperfecties op ons overkomen.
Met zijn SPACE PROJECT mixte Fournier historische en documentaire visies van het grote avontuur in de ruimte met geënsceneerde foto’s, die worden gevoed door herinneringen aan films en zijn jeugd. De meest tot de verbeelding sprekende ruimtevaartcentra worden zo filmsets waar Jules Verne en Stanley Kubrick elkaar tegen het lijf zouden kunnen lopen.