THEATER OF MANNERS
Tina Barney (1945) werd geboren als kind van een rijke Amerikaanse, upper-class familie. Ze legt de familierelaties om haar heen vast in grote beelden. Zo worden we toeschouwer van het leven van Barney’s familie en vrienden. De kleurige beelden overstijgen echter sociale kwesties omdat ze eveneens een meer psychologische diepte bevatten, een impliciet verhaal hebben. “De onbeduidendheid van de mens en van het leven beangstigt me. En dat gevoel van twijfel, de vraag naar de reden van het bestaan, houdt me gaande in een continue zoektocht naar de essentie, de diepte en de waarde van het leven. Ik wil weten wat andere mensen voelen, anders is het leven te eenzaam.”De foto’s lijken op het eerste gezicht snapshots te zijn, maar de situaties zijn in werkelijkheid geënsceneerd. In Barney’s aandacht voor tijd, figuur en plaats doen ze denken aan de negentiende-eeuwse genreschilderkunst. In de beelden speelt het toeval echter wel een rol: de actie ontstond ooit spontaan. Bovendien lijken sommige geportretteerden opeens om te kijken of plotseling uit hun stoel op te staan. Door dat toeval wordt de realiteitsfactor van de beelden erg hoog, alsof het daadwerkelijk uit het leven gegrepen momenten zijn. De beelden gaan over de werkelijke band binnen een familie, maar hebben door het theatrale rollenspel tegelijkertijd iets beklemmends.