MEXICO
“Om betekenis te kunnen geven aan de wereld moet je betrokken zijn bij wat je ziet. Dat vereist concentratie, gevoel, een gedisciplineerde geest en ruimtelijk inzicht.” Aldus Henri Cartier-Bresson, zonder twijfel een van de meest invloedrijke fotografen van de twintigste eeuw. Zijn foto’s, hoewel gemaakt vanuit journalistiek oogpunt, hebben het soortelijk gewicht van kunst. Of ze nu gemaakt zijn van mensen, steden of landschappen, altijd zoekt Cartier-Bresson naar ‘het beslissende moment’ – de fractie van een seconde waarin de essentie van een gebeurtenis zich aftekent. Het geeft zijn foto’s een universele uitstraling. Cartier-Bresson behoorde in 1947 tot de oprichters van Magnum en heeft gefotografeerd op ieder continent. Hij was in India tijdens de dekolonisatie en in China tijdens de machtovername door Mao Zedong. In 1954 was hij de eerste buitenlandse fotograaf die werd toegelaten in de USSR. De Mexicaanse foto’s die tijdens Noorderlicht te zien zijn, maakte hij tijdens twee reizen, de eerste in 1934 toen hij aan het begin stond van zijn carrière, de tweede in 1964.