From the series Total Photograph (1990-1994)
‘Total Photograph’ is een grote set met ‘kleuren’ foto’s (eigenlijk zwart-wit, maar verfraaid met opvallende heldere klodders) die worden onderworpen aan een analyse, die hun ‘ware realiteit’ onthult. De meta-techniek van de handgemaakte foto was een vrij, onbevangen gebaar, veelbetekenend voor de verschijning van de ‘werkelijkheid’, van foto’s die het dagelijks leven en zijn tijdens de Sovjet-periode vastleggen.
Het dubbele perspectief en de toevoeging van de twee, drie of meer visuele projecties stellen de fotograaf in staat om los te blijven van een negatief, onaanvaardbaar beeld van de werkelijkheid. Pavlov begon op grote schaal schilderkunst te introduceren in de zwart-wit fotografie. In verhouding tot het oorspronkelijke fotografische beeld speelt de verf hier een atypische, destructieve rol. ‘Total Photograph’ is op deze manier vergelijkbaar met bepaalde hedendaagse kunst, waarin juist dat wat vernietigd is een essentieel onderdeel van de kunst is. In dit werk verliest de foto iets, maar deze puur ‘fotografische verliezen’ worden hier wel gecompenseerd door de toevoeging van schilderkunst.
Gravend in fotoarchieven uit de Sovjettijd onthult Pavlov in ‘Total Photograph’ de mystieke subtekst van de dubbele Sovjetwerkelijkheid, waarin scènes uit de ‘kameradenrechtbank’, partijverslagen of marsen van pioniers doen denken aan scènes van het Laatste Avondmaal, het verraad van Judas of de afranseling van Christus. Zo hebben we hier de pionierscommandant die wapens uitdeelt aan kinderen, getraind in militarisme, wiens generatie het bolwerk van oorlog wordt onder het keizerrijk van het kwaad met Moskou als hoofdstad.
[ Tekst: Tetiana Iljoesjina-Pavlova ]