HOMMAGE TO RODCHENKO (Bulgarije, 1989)
In de begindagen van de Sovjet-Unie was Alexandr Rodchenko een vooraanstaand figuur in de Russische avant-garde. Zijn fotocollages en ongebruikelijke camerastandpunten maakten hem tot pionier op fotografisch gebied. In de jaren dertig raakte hij bij het sovjetregime uit de gratie. Zijn artistieke experimenten zouden de sovjetidealen veel minder helder uitdragen dan het sociaal-realisme. Rodchenko ging conventioneler werk maken, zoals fotoboeken van partijbonzen. Na zijn dood bleek hij daarin de gezichten van slachtoffers van zuiveringen te hebben zwartgekleurd. Usha Tsonkova liet zich door Rodchenko inspireren tot een serie krantenknipsels en fotokopieën waarop vroegere Bulgaarse partijbonzen onherkenbaar zijn gemaakt. De rode en zwarte elementen geven het idee van een overlijdensbericht op een prikbord. Hommage to Rodchenko bekritiseert het communistische systeem. Toch werd de serie niet verboden: door het abstracte karakter ontging het regime de boodschap.