Recognized / Not Recognized
Krantenredacties worden overspoeld door duizenden beelden van eenzelfde gebeurtenis. Het ene beeld wordt iconisch, het andere raakt in de vergetelheid. In ‘Recognized / Not Recognized’ onderzoekt Coralie Vogelaar de mechanismen en patronen van de persfotografie.
Vanuit de databases van internationale persagentschappen – zoals AFP en Reuters – legde ze een archief aan van 850.000 nieuwsbeelden (inclusief amateurbeelden) van de tien meest gecoverde nieuwsfeiten van de afgelopen vijf jaar. Met behulp van beeldherkenningssoftware bepaalde ze welke beelden op het door Google geïndexeerde web het meest en welke het minst gebruikt zijn.
In de video-installatie, ontworpen met choreografe Marjolein Vogels, worden deze populaire en onpopulaire beelden naast elkaar getoond. Negen dansers bewegen van de ene bevroren positie naar de andere in twee choreografieën: de een gebaseerd op succesvolle beelden, de andere op de mislukte, gelijktijdig gemaakte foto’s. Het valt op dat de mensen in de succesvolle beelden vaak houdingen hebben die we onbewust herkennen uit de westerse kunstgeschiedenis. Uit de enorme zee aan fotografische data prefereren we blijkbaar de afbeeldingen die ons visuele referentiekader bevestigen.
‘Recognized / Not Recognized’ kan worden gezien als een poging het algoritme voor de toekomstige zelfsturende camera te vinden, die alleen maar het perfecte beeld schiet. Denk aan de glimlachdetectiesoftware in recente consumentencamera’s. Op dit moment kun je- met een beetje moeite – nog steeds de niet-perfecte foto’s achter de inlog van een persbureau vinden. In de toekomst zullen deze beelden echter moeilijk of onmogelijk te vinden zijn op internet omdat ze als dirty data worden beschouwd en daarom bijna volledig door het systeem zijn gewist.