GIG
Nieuwe technologieën veranderen in hoog tempo onze economie, sociale structuren en de wijze waarop we ons werk verrichten. Digitale platforms zoals Uber en Deliveroo hebben een volledig nieuwe betekenis gegeven aan begrippen als ‘werk’ en ‘baan’.
Om werkenden aan te sturen en te controleren en tevens hun eigen opbrengsten te kunnen maximaliseren, gebruiken deze bedrijven apps met indringende algoritmen, ontleend aan de extreem verslavende mechanismen uit de gaming industrie. Deze vorm van ‘gamification’ vindt zijn oorsprong in de klassieke experimenten die de Amerikaanse psycholoog B.F. Skinner in de eerste helft van de vorige eeuw verrichtte om te bestuderen hoe hij duiven nieuw gedrag kon aanleren.
Wij leven momenteel in de Vierde Industriële Revolutie. Deze schept een nieuwe generatie van ‘arbeiders-ondernemers’, inclusief taxichauffeurs die zeggen dat ze 16 tot 18 uur per dag moeten werken om rond te kunnen komen, opgejaagd door voortdurende beoordelingen en een discutabel bonusbeleid. Welkom in de ‘gig (klik-en-klus) economy’ met zijn overweldigende illusie van vrijheid, autonomie en flexibiliteit: doe X, dan krijg je Y.