Navigatie overslaan
Zoeken

Corporate

Bij economische berichtgeving tonen de media doorgaans uitvoerend personeel in de productieketen van bedrijven. En áls white collar-medewerkers al in beeld komen, gebeurt dat met stereotype stockfotografie. Mannen in pak, vrouwen in mantelpak, breed glimlachend en handen schuddend, verbeelden het dynamische karakter en de diversiteit die het bedrijf wil uitstralen.

© Nick Hannes - Hoofdkantoor Aegon, Den Haag, september 2019

Fotograaf Nick Hannes trok naar de hoofdzetels van een aantal banken en financiële bedrijven in Nederland en België om het kantoorleven op een documentaire manier in beeld te brengen. Hij heeft daarbij vooral aandacht voor het ruimtelijke aspect en het hedendaagse kantoordesign. Tayloristische kantoren met strakke rijen bureaus kennen we enkel nog uit films. De organische kantooreilanden uit de jaren 70 evolueerden onder impuls van de digitalisering naar modulaire systemen en clean desk policy. Glazen scheidingswanden staan voor openheid en transparantie. De nieuwe werkplek is sociaal, flexibel, comfortabel en technologisch. Er zijn informele vergaderruimten om te brainstormen, belcapsules voor meer privacy, speelkamers en intiem verlichte lounges ter ontspanning, en stilteplekken om zich te concentreren. Kantoormeubilair is modieus, huiselijk en ergonomisch verantwoord. Bedrijfsrestaurants bieden gezonde maaltijden aan en corporate mindfulness is aan een opmars bezig. Er is fitness, gebedsruimte en kunst aan de muur. Welzijn op de werkvloer is belangrijk in een tijd die gekenmerkt wordt door stress en burn-outs.

Hannes’ foto’s zijn subtiele observaties van een verwonderde buitenstaander die niet wil bekritiseren, noch spreekbuis wil zijn. In een universum dat niet bepaald bekend staat om visueel spektakel, focust hij op de relatie tussen de mens en zijn werkplek. Hij zoekt naar persoonlijk accenten in een generische omgeving, meanderend langs de dunne scheidingslijn tussen banaliteit en verrassing, tussen humor en vervreemding.


IMAGINING SCIENCE
Deze reeks werd in opdracht van de Rijksuniversiteit Groningen en Noorderlicht gemaakt, vanuit de gedachte dat wetenschap en kunst veel met elkaar gemeen hebben: een drang om de wereld om ons heen te onderzoeken en om verworven kennis tastbaar te maken, te delen. Elk jaar verstrekt de RUG een fotografische opdracht tot het maken van nieuw werk, dat zich laat inspireren door universitair onderzoek waarvan het onderwerp rijmt met het Noorderlicht thema in dat jaar. Op de lange termijn wordt zo een veelzijdig beeld van het wetenschappelijk leven vastgelegd. ‘Corporate’ is de derde editie in de opdrachtenreeks.

Komt voor in