Charanga | Wounded Bears
De Japanse fotograaf Keijiro Kai bezoekt heftige, eeuwenoude festivals over de hele wereld.
Charanga (2017)
Geschoten tijdens de Boliviaanse Tinku-festiviteiten (‘Tinku’ betekent ‘ontmoeting’ in de lokale Quechua-taal), die draaien om rituele gevechten. De dorpelingen zingen en dansen op lokale volksmuziek, tot ze op groepen uit andere dorpen stuiten. De mannen vergelijken hun fysieke krachten in vuistgevechten, die doorgaan tot er bloed stroomt – af en toe vallen er doden. Zo brengen ze een offer aan de god Pachamama, om te vragen om een goede oogst.
Wounded Bears (2014-2018)
De setting is het Japanse dorp Nozawa Onsen, tijdens het hoogtepunt van het jaarlijkse Dosojin-festival, opgedragen aan voorouderlijke volksgoden. Deze ‘Dosojin’ weren boze geesten en bewaken de wegen en grenzen van landelijke bergdorpen. De serie bestaat uit afbeeldingen van de dramatische pogingen van de mannelijke inwoners van het dorp om een enorme houten tempel in vuur en vlam te zetten met traditionele fakkels. Deze dappere jonge mannen – de protagonisten in ‘Wounded Bears’ – riskeren hun veiligheid in een intens spel van aanval en verdediging.