Spear of a Nation
In haar lopende serie ‘Spear of a Nation’ verkent de Keniaanse Cynthia MaiWa Sitei het fotoarchief van Edward Evan Evans-Pritchard (1902-1973). In 1936 trok deze Britse sociaal antropoloog door het gebied van de Keniaanse Luo-stam en nam hij meer dan 300 foto’s van Luo-mensen in Europese kleding. Hij beschreef de mensen in westerse kleding als ‘waardig’, ‘goed gekleed’, ‘slim en ontwikkeld’ en ‘beschaafd’ en de mensen in traditionele Luo-kleding (voor hem ‘kostuum’) als ‘primitief’, ‘onbeschaafd’ en ‘bezeten door geesten’.
Cynthia MaiWa Sitei reageert op dit oeuvre uit ’36 aan de hand van een veldwerkexpeditie in Wales. Daarbij gebruikt ze omgekeerde psychologie1 en speelt ze met het begrip tijd om de koloniale erfenis en de effecten van verandering van kleding en taal op de identiteit van haar volk te onderzoeken. Met de technische fouten en esthetiek in haar beelden reageert ze op Evans-Pritchards verzameling beelden, in plaats van ze te reproduceren. MaiWa’s foto’s onderzoeken vragen als: hoe zou het eruitzien als wij Kenianen het westen, en dan vooral het Verenigd Koninkrijk, hadden gekoloniseerd?
Met ‘Spear of a Nation’ reflecteert MaiWa kritisch op haar eigen cultuur, op de koloniale erfenis van Evans-Pritchards werk en op de hedendaagse keuzes in zelfpresentatie. Op die manier stelt ze vragen over assimilatie en acculturatie (het overnemen van de culturele of sociale kenmerken van een andere groep) onder de Kenianen van nu en stelt ze nieuwe benaderingen voor om met archief en historisch materiaal te werken.