Ajna (2014-2019)
‘Ajna’ betekent in het Sanskriet zoveel als ‘het oog dat men gebruikt om het immateriële te zien’. De titel symboliseert het verlangen van Shadman Shahid om de lens van zijn camera te gebruiken om de wereld om hem heen te begrijpen. Hij gebruikt vaak lange sluitertijden om zo een aaneenschakeling van momenten samen te persen. Hiermee wil Shahid de botsing van spirituele en materiele krachten laten zien, die hij in zijn wereld ervaart. Voor ‘Ajna’ fotografeerde hij onherkenbare objecten, mensen, dieren en de natuur. Hij werkt met luide en heldere kleuren en speelt met licht. Veel van de beelden zijn oververzadigd en onscherp en leggen zo de vluchtige aard van de tijd en de niet te begrijpen elementen van de wereld vast.
![](/media/1/series/_AUTOx662_crop_center-center_82_none_ns/3521-h_shahid_04.jpg?v=1736248835)
Het werk van de Bengaalse fotograaf gaat over de onzekerheid op lichamelijk en spiritueel gebied in de hedendaagse samenleving. Zijn series zijn persoonlijk en intiem en bij het maken van zijn beeldverhalen leunt hij sterk op het magisch-realisme. Zijn werk beweegt zich tussen documentaire en fictie, waarbij inhoud voor hem belangrijker is dan esthetiek.
met dank aan East Wing Gallery