The Empty Bench (2019)
Toen hij acht jaar oud was, verlieten Nael Quraishi en zijn moeder Pakistan om een nieuw leven te beginnen. Zestien jaar later vertelt hij in het videoportret ‘The Empty Bench’ hoe hij maandenlang tevergeefs probeert zijn familieleden bijeen te brengen voor een reünie in Karachi. Tegen de gefilmde achtergrond van familietuinen en het drogen van wasgoed legde Quraishi zijn telefoongesprekken vast. Hij vroeg aan elk familielid om zijn of haar tuin te fotograferen en in een Whatsapp-groep te plaatsen, als alternatief voor een fysiek samenzijn. Hoewel de fysieke afstand directe gevolgen heeft voor hun persoonlijke leven en relaties, slaagt deze over de hele wereld verspreide familie van migranten er toch in om verbonden te blijven.
Het werk van Nael Quraishi komt voort uit de herinneringen aan zijn jeugd en het opgroeien in totaal verschillende culturen: die van Pakistan en het Verenigd Koninkrijk. De Brits-Pakistaanse fotograaf en filmmaker heeft het over onderwerpen als nostalgie, migratie en nationale identiteit, in vaak intuïtief gemaakte films en beelden.
camera en montage: Nael Quraishi en Ayessha Quraishi | fotografie: Taimur Khan, Ayessha Quraishi, Farida Khan, Aiman Haroon, Omar Quraishi, Kahal Mallaghan, Faaiz Quraishi, Moneeza Khan en Nael Quraishi | met dank aan: Umrana Kazmi, Brian Mallaghan en Saima Dabir