Babysitting A Shark In A Coldroom II (2019)
Kelvin Haizel reisde naar de Comoren, nadat hij voor het eerst van deze archipel in de Indische Oceaan hoorde via de documentaire ‘Island of Death’. De eilanden, die zelfs op een groot aantal geografische kaarten niet worden vermeld, kwamen in 1996 in het nieuws toen een gekaapt vliegtuig van Ethiopian Airlines voor hun kust neerstortte. Ruim 100 mensen kwamen om en hun lichamen werden ondergebracht in de enige koelcel van het eiland, dat daarmee een belangrijke bron van inkomsten verloor. Geïnspireerd door de politieke poster van een Comorese activist (die laat zien hoe immigranten door een haai worden verscheurd tijdens een poging over te steken naar het door Frankrijk bezette Comoren-eiland Mayotte), maakte Haizel in de inmiddels ter ziele gegane koelcel deze performance-achtige fotoserie met een babyhaai. Zo combineert hij beide drama’s, die voor hem de tragedie van de hele vergeten regio weerspiegelen.
De Ghanese kunstenaar Kelvin Haizel is geïnteresseerd in het wezen en de verandering van identiteit in gebieden die zijn verscheurd door het koloniale verleden. Hij werkt veel op de nog steeds straatarme Comoren, dat zich in 1975 onafhankelijk verklaarde van Frankrijk. Alleen hoofdeiland Mayotte bleef de bezetters trouw en verscheurde daarmee de eenheid in de archipel. In 2014 werd het welvarende Mayotte een Frans departement en dus deel van de Europese Unie. Haizel bezocht beide werelden en onderzocht de crisis van hun gedeelde verleden in relatie tot het onrustige heden.
–> Iubeezy
–> Monopol Magazine
–> Neue Zürcher Zeitung