The Economy of Appearances ( 2010-2015)
In THE ECONOMY OF APPEARANCES werkt Mark Curran zijn langlopende etnografisch transnationale project The Market (2010-doorlopend) verder uit. Daarbij focust hij op het functioneren en de omstandigheden van wereldwijde markten. Hij integreert foto’s, film, geluid, voorwerpen en tekst; de thema’s omvatten onder andere de algoritmische machinerie van de financiële markten, die deze technologie hebben geïnnoveerd, en verreikende consequenties van financiële activiteiten die zijn losgezongen van de omstandigheden van burgers en het alledaagse leven. Zijn project bracht Curran in Londen, Dublin, Frankfurt en Addis Abeba. De installatie voor Data Rush brengt zet het onderzoek voort in Amsterdam.
Curran filmde in het nieuwe financiële district op de Zuidas in de zuidelijke periferie van het Nederlandse kapitaal – een wereldwijd centrum voor algoritmische handel. Afgestemd op een tekst van de voormalige handelaar Brett Scott zet de film Algorithmic Surrealism vraagtekens bij de hegemonie van high-frequency trading en hoe het uitsterven van menselijke rede in marktbeslissingen extremere machtsverhoudingen van de rijkdom van een minderheid in geglobaliseerde kapitalistische systemen zal bestendigen. Nederland speelt ook een centrale rol in het wereldwijde systeem van schaduwbanken. Daarom wordt de soundscape van de installatie gegenereerd door de transformatie van data, met gebruik van een algoritme om het gebruik van de woorden ‘markt’ en ‘markten’ in openbare toespraken van minister Dijsselbloem van Financiën te herkennen. In de installatie is een driedimensionale visualisatie van deze soundscape opgenomen, The Economy Of Appearances, die het functioneren van het financiële kapitaal door het bestuur van de natiestaat. Met zijn project, doorbreekt Curran het abstracte beeld van de markt en laat hij zien dat de markt een echte en opdringerige kracht is, die uiterst belangrijk is in hoe onze levens er uitzien.
—
Deze installatie is gemaakt in opdracht van Noorderlicht, in samenwerking met het Britse North East Photography Network (NEPN) van de Universiteit van Sunderland. De opdracht werd mede mogelijk gemaakt met de financiële ondersteuing van de NEPN.
Met dank aan:
Algoritme ontwerp & geluidscompositie Ken Curran, datavisualisatie Damien Byrne, Film Editor Lidia Rossner, stem Claudia Schäfer, medewerker Helen Carey.