Tsunami - Na de golf
Direct na de Tsunami (26-12-2004) werd de wereld overspoeld met beelden. Kranten en tv-zenders uit de hele wereld stortten zich op het rampgebied. De beelden waren vaak even dramatisch als spectaculair. Mensen spoelden weg, bomen knapten als lucifers, dorpen werden gereduceerd tot modderpoel.
Even waren de ogen van de wereld gericht op Zuidoost-Azië. Er kwamen inzamelingsacties, hulptransporten, herdenkingen. Maar zo snel als de ramp kwam, verdween hij ook weer. Media vonden een nieuw aandachtspunt, een nieuwe ramp of brandhaard die vroeg om een stortvloed aan beelden.
De tentoonstelling ‘Tsunami’, gelieerd aan de Noorderlicht-hoofdtentoonstelling ‘Traces & Omens’, toont het werk van zes fotografen die bleven. Zonder zich te laten meeslepen door de waan van de dag tonen zij de impact van de ramp op Zuidoost-Azië. Hun beelden draaien niet om sensatie, maar om contemplatie. Een selectie van hun foto’s is opgenomen in de catalogus ‘Traces & Omens’.