LAWKI (Life As We Know It)-NOW
LAWKI–NOW in de Akerk in Groningen is een levensgrote installatie in vijf delen waar de bezoeker in rond kan dwalen. Het werk stelt vragen: werkt kunstmatige intelligentie voor of tegen ons? Neemt de waarheid van het internet onze werkelijkheid over? Zijn wij eigenlijk nog wel de baas over onze verbeelding? Het libretto van dit algoritmische continuüm is gecomponeerd uit honderden zoektermen die door een denkbeeldige gebruiker in de zoekmachines van videohostingplatforms zijn getypt. Vaccinfabrieken, Zoom-raves, NASA-cleanrooms, 5G Everest, kanaalblokkades en walvisamberfortuinen onthullen de eigenaardigheden, angsten en verrassingen van het hedendaagse leven.
Via duizenden pixels stort een algoritme online video’s uit over de bezoeker, in combinatie met een door kunstmatige intelligentie gedreven, meeslepende geluidscompositie, geïnspireerd op cori spezzati, een 16e-eeuwse Italiaanse koor-zangtechniek. Samen met de audiovisuele ervaring nemen de teksten van het koor de bezoeker mee in een verhaal over ons leven van vandaag: Life As We Know It. Een wereld die geen moment hetzelfde lijkt en waarin het internet een nieuwe realiteit is geworden die ons overschaduwt en ons als een spiegel laat zien wie we zijn geworden.
‘LAWKI–NOW’ laat beelden zien die iedereen op het internet kan vinden. Losse fragmenten die van over de hele wereld komen, worden terwijl je door de installatie loopt gesmeed tot een nieuw verhaal. Een verhaal dat gaat over een nieuwe dagelijkse realiteit waarin we worden overspoeld door informatie.
Kunnen we het internet nog wel begrijpen?
Elke minuut wordt er vijfhonderd uur aan video’s geüpload op YouTube. Per dag kijken twee miljard actieve gebruikers meer dan een miljard uur aan filmpjes: we zijn aangekomen in een informatietijdperk waarin de hoeveelheid data op het internet onze pet te boven gaat. ‘LAWKI–NOW’ maakt van de kerk een audiovisueel en interactief instrument, dat zich afvraagt hoe een computer ons zou kunnen helpen om dit soort enorme hoeveelheden data te begrijpen door er voor ons een nieuw verhaal van te maken.
Cori spezzati maakt gebruik van de architectuur van de kerk om een driedimensionaal stereogeluid te creëren.
De speciaal voor ‘LAWKI–NOW’ geschreven en gezongen muziek nestelt zich in de muren en de architectuur van de historische Akerk. De ruimte van de kerk wordt zelf een instrument, waarvan de indrukwekkende akoestiek zorgt voor een ontroerende ervaring.
Zijn wij nog wel de baas over onze verbeelding?
‘LAWKI–NOW’ is niet een video met een play button, maar een levend en algoritmisch gestuurd live-organisme dat constant verandert onder invloed van de aanwezigheid en bewegingen van het publiek. Door te bewegen tussen de schermen maakt de bezoeker zelf nieuwe composities. In deze ‘wandeling van verwondering’ is de toeschouwer niet alleen een consument van het spektakel, maar ook onderdeel van het proces én het resultaat.
De titel ‘LAWKI’ is een acronym van ‘Life As We Know It’, en borduurt voort op een korte film die het collectief ARK maakte voor het Nederlands Filmfestival in september 2020.
In opdracht van: Noorderlicht en MU Hybrid Art Space
ARK = Federico Campagna (IT), Louis Braddock Clarke (GB), Roosje Klap (NL), Arran Lyon (GB), Senka Milutonovic (RS), Teoniki Rozynek (PL), Valentin Vogelmann (DE) en Zuzanna Zgierska (PL)