Navigatie overslaan
Zoeken

Het medium fotografie ontwikkelt zich pijlsnel, is in bijna alle aspecten van ons leven doorgedrongen en haar documentaire functie al lang ontgroeid. Fotografisch beeld is niet alleen meer om over na te denken of om naar te kijken, maar ook om aan te raken en mee te communiceren of functionerend als passage, portaal, interface of aanzet tot actie.

Margit Lukács & Persijn Broersen - Phantom Barks * installation view (© Marc Knip)

Margit Lukács en Persijn Broersen onderzoeken in hun nieuwe videowerk ‘Phantom Barks’ het oneindig kneedbare en ultradunne oppervlak van de digitale fotografie en de rol die het medium kan spelen bij het vormgeven van onze ervaring en ons geheugen. Het kunstenaarsduo presenteert het werk op drie grote schermen, met op elk een video opgebouwd uit een driedimensionale fotografische reconstructie van een boomschors uit het beschermde en ontoegankelijke Białowieża-woud, een van de laatste uithoeken van Europa waar de natuur zijn eigen gang kan gaan. Met een gids hebben Broersen en Lukács dit bos verkend en verschillende boombasten met honderden foto’s vastgelegd. ‘Phantom Barks’ wordt aan de ene kant gekenmerkt door hyperrealistische precisie, aan de andere kant ontstaat een virtueel gedrocht, een gecorrumpeerde simulatie van de werkelijkheid. Wat rest is een dun laagje patina, een schijnwerkelijkheid waarin alleen de oppervlakte zich openbaart.

Met dank aan: AKINCI Gallery.

“In Oost-Groningen dondert en raast het zeewater en gaat de kunstkijker kopje onder tussen natuur en technologie.”
Joep van Ruiten in Dagblad van het Noorden.

Komt voor in