A01H: Cyanotypes of New Plants or Processes for Obtaining Them
Gebruikmakend van een beeldtaal uit de vroege fotografie toont Louis Porter genetisch gemodificeerde planten en de eigendomsclaims die grote bedrijven daarop leggen. De manier waarop we de schoonheid van de natuur vastleggen is historisch gezien fundamenteel verbonden met hoe we haar definiëren en claimen in zowel onderzoek als commercie. Hoewel bedrijven als Monsanto en Bayer tegenwoordig slecht in het nieuws komen omdat ze (vooral genetisch gemodificeerde) planten patenteren, trad in de Verenigde Staten al in 1930 een wet in werking die dit mogelijk maakte. Het laatste deel van de titel van deze serie is dezelfde als die van een patentcategorie van het United States Patent and Trademark Office: New Plants or Processes for Obtaining Them. Op basis van de illustraties van gepatenteerde planten uit de openbare database van deze instelling maakte Louis Porter een serie cyanotypieën, een fotografisch proces waarbij een cyaanblauwe afdruk ontstaat. Daarmee refereert hij aan het ontstaan van de technische weergave en classificatie van fauna: in 1843 verscheen Photographs of British Algae: Cyanotype Impressions van Anna Atkins, dat alom wordt gezien als de eerste publicatie met fotografische afbeeldingen.