ZONA
“De realiteit is één grote speeltuin; je mag er mee doen wat je wilt”, aldus Carl de Keyzer. Begonnen als straatfotograaf op zoek naar die ene perfecte compositie, destilleert hij nu het liefst bijna theatrale scènes uit de alledaagse werkelijkheid. Maar de inzet bleef hetzelfde: vat krijgen op de grote maatschappelijke fenomenen als religie, politiek en het nieuws. Tijdens Noorderlicht toont hij foto’s die hij maakte in Russische strafkampen. De kampen maken deel uit van het netwerk van ‘correctionele werkkampen’ dat in het Westen bekend werd als ‘de goelag’. Voorheen vooral gebruikt voor het opsluiten van politieke tegenstanders, bieden de kampen vandaag de dag onderdak aan veroordeelde misdadigers. De Keyzer (1958) begon drie jaar geleden aan de reportage toen hij als workshopdocent terecht kwam in ‘Heropvoedingskolonie nummer 27’ in Krasnoyarsk. Hij zag er vrolijk smeedwerk aan de poort, een houten windmolentje, kleurige muurschilderingen – een kolfje naar zijn hand.