Navigatie overslaan
Zoeken
Eustáquio Neves

Eustáquio Neves bestormt in zijn fotografie de heilige huisjes van de Braziliaanse maatschappij. Centraal hierin staat de geschiedenis van Afrikaanse slaven: van hun aankomst in Brazilië tot hun inlijving in de samenleving. Dé Braziliaanse samenleving bestaat echter niet; die is nog steeds getekend door de grote kloof tussen arm en rijk en de uiteenlopende culturele achtergronden van verschillende bevolkingsgroepen. Neves laat dit zien in sociaal-kritische fotowerken, die vaak uit meerdere lagen bestaan en waarvan hij zowel de negatieven als de afdrukken bewerkt. Naast deze zwaar symbolische en poëtische foto’s gaat Neves met een aantal projecten ook directer in op aspecten van de Braziliaanse identiteit. Zo belicht hij met de serie FUTEPOOL de realiteit achter het haast mythische beeld dat bij velen opdoemt wanneer gesproken wordt over Brazilië als voetballand. De nationale sport floreert vooral in omgevingen aan de rand van de maatschappij en in een klimaat van stedelijk geweld.

 

Komt voor in