A PHILIPPINE ARCADIA (1935-1955)
Eduardo Masferré (Filipijnen, 1909-1955) wordt beschouwd als de patriarch van de Filippijnse fotografie. Vanaf 1934 wijdde hij zich aan de documentatie van de Igorots, bergstammen met een reputatie als meedogenloze koppensnellers. Masferré wilde hun leven vastleggen voordat ze door de moderne tijd werden ingehaald. Na de Tweede Wereldoorlog opende hij een fotostudio. Hij ondersteunde zijn snelgroeiende familie met landbouwactiviteiten, wat hem nog dichter bij het leven van de Igorots bracht. Masferré wilde een compleet portret presenteren. A PHILIPPINE ARCADIA (1935-1955) toont niet alleen de trotse gezichten van de Igorots, maar ook hun manier van leven, hun werk en hun rijstvelden, die in markante terrassen tegen de berghellingen werden aangelegd. Het belang van zijn werk werd pas buiten de Filippijnen erkend. De Filippino’s hadden aanvankelijk weinig aan foto’s waarop ze vooral als primitief volk te zien waren. Pas in de jaren tachtig, met de opkomst van een nationaal bewustzijn, vond Masferré’s werk ingang in zijn eigen land.