Navigatie overslaan
Zoeken

Philip Kwame Apagya - ZONDER TITEL

Een oude Ghanese traditie op het gebied van fotografie is het beschilderen van coulissen. Dit zijn grote doeken die als achtergrond voor foto's werden gebruikt. Hierop schilderde men gedrapeerde gordijnen, klassieke zuilen en trappen.

Philip Kwame Apagya

In de jaren veertig braken kunstfotografen met deze traditionele achtergronden en ontwierpen alternatieven die meer aansloten bij de smaak van het publiek. Ze beschilderden de coulissen met allerlei aspecten van de modernisering van Ghana. Thema’s uit het leven in de stad, dromerige beelden van huizen, straten, auto’s, parken en vliegvelden die symbool stonden voor het moderne leven. Ook schilderde men interieurs waarin alles aanwezig was waar de persoon die ervoor poseerde over fantaseerde. Ook Apagya maakt gebruik van dergelijke coulissen. Ze zijn in felle kleuren beschilderd met een scène op een vliegveld, een gevel van een huis, een futuristisch stadslandschap, een rivierenlandschap, een kamermuur met een tv, een half geopende koelkast. Hij plaatst mensen in dit decor die zogenaamd net iets uit de koelkast pakken, tv kijken of rondwandelen in Manhattan. Zo ontstaan er vrolijke studioportretten. Hij ontwerpt de coulissen zelf en laat ze door een professioneel reclametekenaar uitvoeren. In 1982 opende hij P.K.’s Normal Photo Studio, waar hij nog steeds werkt.

Komt voor in