Alioune Bâ - ZONDER TITEL
Handen en voeten staan centraal in het werk van Bâ (Mali, 1959). Hij is van mening dat lichaamsdelen kenmerkend zijn voor het leven van een individu; ze zeggen bijvoorbeeld iets over het werk dat zij of hij verricht. Het verschil tussen de voeten van een tuinman en van een rijke koopman is groot.
Bâ fotografeert details uit het alledaagse leven in de Sahel. Een close-up van een gerimpelde oude hand, waarvan duim en wijsvinger een rozenkrans vasthouden, een persoon in kleermakerszit, met blote voeten en de handen gevouwen, een hand van een kind dat een kom vasthoudt, een close-up van een babyhandje, met henna beschilderde voetzolen. Bâ wil met zijn werk een positief beeld van Afrika geven omdat de tv en de kranten over het algemeen alleen de ellende laten zien. Hij werkt in het Musée National du Mali, waar hij verantwoordelijk is voor het fotografisch vastleggen van de collectie. Daarnaast gaat hij vaak op missie naar kleine dorpjes om de laatste resten van de cultuur van Mali vast te leggen voor de volgende generaties.