Navigatie overslaan
Zoeken

Logomania : Owning the World at Half Price (2019-lopend)

In ‘Logomania’ signaleert de Oezbeekse fotograaf Hassan Kurbanbaev met verbazing hoe onstuitbaar zijn landgenoten symbolen van westerse rijkdom in hun dagelijks leven hebben opgenomen. Bootlegging en plagiaat – een parodie op een leven in luxe – bepalen de moderne cultuur van Oezbekistan en hebben geleid tot een vreemde realiteit die balanceert tussen Chanel- en Gucci-logo’s op elke plastic tas of shirt versus een lange geschiedenis van censuur. Zit het in de aard van Oezbekistan, gevangen tussen het westen en China, om altijd een afgod voor zichzelf te creëren? Kurbanbaev vraagt zich af wat de identiteit van zijn land eigenlijk is en welke invloed dat heeft op zijn eigen identiteit.

Hassan Kurbanbaev

In zijn werk probeert Kurbanbaev het potentieel van het huidige culturele landschap van Centraal-Azië te tonen en onderzoekt hij zijn vaderland Oezbekistan, een natie in een identiteitscrisis, in tijden van globalisering, Instagram-koorts en interne veranderingen. In de voormalige Sovjetstaat werd de geschiedenis generaties lang verteld via communistische propagandaposters en slogans. A country with a great past and a great future, leerde ieder kind op school. Zo verleerden de inwoners langzaam om kritisch naar zichzelf te kijken. Nadat het land in 1991 onafhankelijk werd, verving het de ene obsessie door de andere: het heilige communistische gedachtengoed maakte plaats voor het kritiekloos omhelzen van de westerse cultuur.