A Protester in Homs
‘Gazes From Syria: Ten Years of Uprising / Multi-Sided Civil, Sectarian and Proxy War’ is een serie van 52 posters met ‘portretten’ die zijn ontleend aan foto’s uit de International New York Times van de laatste tien jaar, in berichtgeving over de oorlog in Syrië. De mensen in de foto’s kijken rechtstreeks in de camera: demonstrant, oppositiestrijder, ISIS-lid, regeringssoldaat, burger en kinderen, vrouwen en mannen die hun toevlucht zoeken tegen het geweld. Ze kijken in de camera, sceptisch, bewaakt, moe, hoopvol, verslagen. Hun blikken verbinden ons op een heel menselijk niveau met de straat in Syrië en herinneren ons eraan om te kijken en op te merken.
Het tweede werk, ‘A Protester in Homs, Syria’, is een eindeloos trage inzoom op het gezicht van een van deze demonstranten. Een voice-over vertelt over de drie bewegingen van de foto: de reis van het beeld vanuit Homs in Syrië naar de voorpagina van de krant, de relatie die vervolgens ontstaat tussen de lezer en de demonstrant en de machtsverhoudingen die draaien om zichtbaarheid. Aan het eind van de zoom rust het beeld op het gezicht van de demonstrant op de foto, die uiteindelijk onleesbaar wordt en oplost in de inktvlekken van de krantenprint.
Beide werken kijken kritisch naar wat fotografie doet in de nieuwsmedia. Hoewel de afbeeldingen afkomstig zijn uit verschillende bronnen – burgerjournalisten, professionele fotojournalisten, media-activisten, ISIS-propagandavideo’s – worden ze allemaal gedrukte stippen op papier. De fotografie faalt: de vele levendige, tragische en pijnlijke gebeurtenissen van de werkelijkheid worden gereduceerd tot een gedrukte pagina of een schermpje voor consumptie door het westerse publiek.