THROUGH ROSE-COLOURED GLASSES (2002)
Tot in de jaren tachtig waren fototoestellen in Maleisië voornamelijk betaalbaar voor de upperclass en een klein deel van de middenklasse. De rest was aangewezen op lokale fotostudio’s, waar al dan niet met behulp van rekwisieten een portretfoto kon worden gemaakt. Een van deze studio’s, de Pakard Photo Studio in Malakka, was eigendom van het Chinese immigrantenechtpaar Tam Hong Lam. Zij begonnen hun winkel in 1959, twee jaar nadat de Federatie Maleisië onafhankelijk werd van het Britse rijk. In 1963 werd het schiereiland met het noordelijke deel van Borneo samengevoegd tot de staat Maleisië. Een stoet aan nieuwe Maleisiërs liet zich fotograferen in de Pakard Photo Studio. Zo ontstond onbedoeld een gedetailleerd sociaal-cultureel archief met beelden vol onschuld en intimiteit van de periode waarin Maleisië werd gevormd. Tam Hong Lam was een uitermate productieve fotograaf. Gedurende zijn leven ontving hij drie achtereenvolgende generaties in zijn studio.De Maleisische fotokunstenares I-Lann Yee (Maleisië, 1971), in Another Asia vertegenwoordigd met SULU STORIES, gebruikte zijn fotoarchief voor een installatie. THROUGH ROSE-COLOURED GLASSES (2002), met foto’s uit de periode van 1977 tot 1982 (oudere negatieven gingen bij een overstroming verloren), geeft zo een dwarsdoorsnede van de Maleisische geschiedenis. De Pakard Photo Studio bestaat nog steeds. Deze wordt op hetzelfde adres in Malakka geëxploiteerd door Tam Kwong Win, de zoon van Tam Hong Lam.