Reframing PJU
‘Reframing PJU’ is een langlopend artistiek onderzoeksproject met een open einde. Andrea Stultiens ‘herkadert’ hierin de fotografische erfenis van Dr. Paul Julien (1901-2001). De foto’s die hij tussen 1932 en 1962 op het Afrikaanse continent maakte, speelden, net als zijn verhalen, een belangrijke rol in het beeld dat Nederland halverwege de vorige eeuw had van Equatoriaal Afrika. De fotografische nalatenschap van Paul Julien is in handen van het Nederlands Fotomuseum en wordt daar geïdentificeerd met de drielettercode PJU.
Zowel naar de productie van deze foto’s als de verhalen die ze vertelden wordt nu met heel andere ogen gekeken, vanwege het culturele geweld waaruit ze voort zijn gekomen en waarvan ze getuigen. De betekenis en waarde van foto’s wordt echter niet in zijn geheel gedefinieerd door de intenties van de maker. Elke kennismaking met een foto biedt de mogelijkheid om het vertelde verhaal te pareren of alternatieve zienswijzen aan te dragen, omdat de betekenis niet in de foto zelf zit, maar tot stand komt in de ontmoeting met het beeld. Andrea Stultiens formuleert dergelijke alternatieve, zelfs corrigerende waarden door de foto’s in de PJU-collectie te ‘herkaderen’ met de mensen van wie het culturele erfgoed is afgebeeld. Zo wil het project bijdragen aan de debatten over dekolonisatie en de autoriteit van Paul Julien ter discussie stellen, zonder de eventuele relevantie van zijn werk te ontkennen.
De presentatie tijdens ‘The Makeable Mind’ toont ‘herkaderde’ foto’s die in respectievelijk 1934 en 2020 door Paul Julien en Andrea Stultiens geproduceerd werden, maar ook beeld recentelijk gemaakt in Amsterdam Zuid-Oost, in samenwerking met de Sierra Leoons-Nederlandse kunstenaar Abu Kanu.
historische beelden: Paul Julien (uit de collectie van het Nederlands Fotomuseum) | masker: Abu Kanu